(3)

Vivian

e-bok


"en författare som med suverÀnt handlag lÄter mÄnga jag tala och hela liv vÀxa ur nÄgra fÄ rader. En omistlig röst i samtidslitteraturen."

BorÄs Tidning

”I Hesselholdts framkallningsbad tonar Maier gradvis fram, omgiven av sina skiftande arbetsgivare och med USA:s efterkrigshistoria som brus i bakgrunden. Anslaget Ă€r lĂ€tt, inte sĂ€llan lekfullt, men det som portrĂ€tteras hĂ€r Ă€r nog en kĂ€nsla av förgĂ€nglighet. SĂ€kert Ă€r hur som helst att detta Ă€r en av höstens bĂ€sta romaner.”

Tidningen Vi

Nominerad till Nordiska rÄdets litteraturpris 2017

Vivian Maier (1926–2009) levde ett helt anonymt liv och arbetade som barnflicka i vĂ€lbestĂ€llda familjer i New York och Chicago. Strax före hennes död fann man den otroliga samling fotonegativ – över 100 000 stycken – som hon tagit under fyra decennier. Foton pĂ„ mĂ€nniskor och platser som nu rĂ€knas som ett av nittonhundratalets mest betydande fotografiska konstverk.

I Christina Hesselholdts roman möter vi Vivian genom en kör av olika röster, bland annat via Ellen, ett av de barn hon passar. Vi fÄr ta del av Vivians svÄra uppvÀxt i en familj som ursprungligen emigrerat frÄn Europa till USA, och hennes ensamhet som vuxen. Hon bor hos den familj hon jobbar hos, Àr en fysisk del av den, men ÀndÄ alltid utan samhörighet. PÄ gatorna lever hon upp, hon lever för att fotografera. Och i sitt rum samlar hon tidningsurklipp och fotografier, travar dem Ànda upp till taket, sÄ att hon knappt ryms sjÀlv.

Vivan Àr ett vibrerande mÀsterstycke om kompromisslöshet och konstnÀrskap, skriven pÄ glasklar prosa.

”Hos Hesselholdt fĂ„r man lĂ€ra kĂ€nna Vivian genom berĂ€ttarjaget, familjerna hon jobbar hos, hennes egen dysfunktionella familj och henne sjĂ€lv. Man tror pĂ„ dem alla, trots deras ibland motsĂ€gelsefulla historier. Och det gör Hesselholdts tolkning av Vivian till nĂ„got av det mest övertygande jag lĂ€st.”

Opulens

”det Ă€r framför allt i de stycken dĂ€r Vivian sjĂ€lv fĂ„r komma till tals som boken glĂ€nser. Fram trĂ€der bilden av en kvinna som hade svĂ„rt att kĂ€nna sig hemma i samtidens normer och som hellre betraktade tillvaron Ă€n deltog i den.”

Sydsvenskan

”en fantasieggande bild av en annorlunda mĂ€nniska och stor konstnĂ€r.”

Vi LĂ€ser