(4)

Kungsbacka ultras

e-bok


”Glimrande roman”

Svenska Dagbladet

”en mycket lovande debut, prĂ€glad av en stark kĂ€nsla för sprĂ„kets möjligheter att omförfrĂ€scha ungdomsskildringen som genre”

BorÄs Tidning

”Johan Esperssons lyriska romandebut Kungsbacka ultras driver omkring utan mĂ„l, pĂ„ bĂ€sta vis. En kompromisslös kĂ€rlekshistoria och minnestext draperad i grĂ„tt.”

Aftonbladet

Vissa sÀger att det Àr farligt att förÀlska sig nÀr man Àr för ung

Andra sÀger precis tvÀrtom

Jag vet inte varför ”förĂ€lskelse” kĂ€nns som ett sĂ„ felaktigt ord

Innan jag trÀffade dig var jag ett barn

En liten unge bara

Vi drack för att hÄlla vÀrmen

Inlindade i slöhet

Ett grÀnsland mellan berusning och avtÀndning

Vi gick tÀtt intill varandra, axel mot axel, men vi hade redan pÄbörjat det vÀldiga arbetet att glömma, att sudda ut, att ge plats för det nya som skulle vÀlla fram ur oss

”Ultras” Ă€r ett begrepp inom huliganism som betecknar det totalt hĂ€ngivna. Och Kungsbacka utanför Göteborg Ă€r en menlös plats som inte betecknar nĂ„gonting.

HÀr vÀxer dramats huvudpersoner upp och hÀr utspelar sig deras storslagna och sorgliga kÀrlekshistoria, tvÄ ultras som lÀngtar bortom villakvarterens begrÀnsningar, efter mening och fullhet. Romanen börjar i deras sista gemensamma resa nÀr de som unga vuxna ska lÀmna varandra.

Slutet pÄ relationen Àr ocksÄ slutet pÄ barndomen som nu vÀller fram med vÄldsam kraft. I ett slags drömlogik existerar alla tidsplan samtidigt, lagras minnen och platser ovanpÄ varandra. LÀngtan bort Àr lika mycket en lÀngtan hem. Barndomens geografi sitter i kroppen, liksom dess skiftande stÀmningar, dess vÀxlingar mellan brutalitet och ömhet, ansprÄksfullhet och ogarderad naivitet.

Man kommer krypande tillbaka

Med huvan uppfÀlld i januarikylan

Man ÄtervÀnder till exakt samma scen

Strykandes lÀngs trottoarkanterna pÄ vÀgen mot VassbÀck

SmÄ molande centrum

En promenad som för att sy samman alla förluster

”i sjĂ€lva sprĂ„ket finns ett hjĂ€rta. Pulserande pumpar det fram berĂ€ttelsen i huvudsatser utan avslutande punkter. Konventionella perspektiv bryts upp. Allt hĂ€nder samtidigt. /
/ kort sagt en levande text om snittet mellan barndom och vuxenblivande, mellan det hĂ€mmande hemtama och hĂ€ngivelsens vĂ„ld.”

Sydsvenskan

”en stark berĂ€ttelse om hur det Ă€r att vara ung i tjugohundratalets Sverige, med en annorlunda och intressant episk teknik”

BorÄs Tidning

”en begĂ„vad debutroman”

Jönköpingsposten

”Johan Espersson har hittat en rĂ€tt smart form för att berĂ€tta om den tid som bĂ„de flyter lĂ„ngsamt och svischar sĂ„ snabbt förbi, om de gemenskaperna som suger kraft och de som ger. Jag gillar hans drömska och associativa bygge av avskalade meningar utan punkt, de skapar en bra rörelseenergi.”

P1 Kultur