(0)

Digital omtanke

e-bok


Alla digitala tjÀnster har en pÄverkan pÄ mÀnniska, samhÀlle och natur. Men sÀllan mÀter vi och följer upp hur övergripande vÀlbefinnande förÀndras som ett resultat av det vi skapar. Det vill Per Axbom Àndra pÄ. Digital omtanke Àr en handbok som hjÀlper dig att tÀnka om, och ger dig praktiska verktyg som du kan börja anvÀnda direkt i dina projekt.

Digitalisering, smarta apparater, AI och virtuella verkligheter hyllas för problemen de löser, medan problemen de skapar Àr undanskymda. Organisationer Àr mindre villiga att kÀnnas vid nÄgra av sina skadliga bidrag, och vÀljer ofta i stÀllet att argumentera för att deras avsikt minsann Àr god. Men skada Àr sÀrskilt uppenbar för de redan sÄrbara, bortglömda, Äsidosatta och utestÀngda frÄn inflytande.

Att erkÀnna ansvar kan upplevas smÀrtsamt, men förnekande och undvikande kommer endast förstÀrka negativ pÄverkan. Per Àr fast besluten att öka medvetenheten och frÀmja mer balanserade och Àrliga konversationer om möjliga, sannolika och önskvÀrda mÀnniska-dator relationer i vÄr framtid.

Digital omtanke Àr en handbok som hjÀlper företag och kreatörer att hantera sitt ansvar i stÀllet för att undvika det.

InnehÄllsförteckning

Behovet av digital omtanke

SÄ skadar vi med digitala tjÀnster

Styrkan i att erkÀnna svagheter

Ansvar stÀrker konkurrenskraften

DÀrför fattar du dÄliga beslut

Effektiv skadegörelse

ÖnskvĂ€rd friktion

Första, andra och tredje led

Lyssna efter pÄverkan

Hitta den försummade storyn

Den inkluderande pandan

SÄ kan du vÀrdera pÄverkan

FörstÀrk din röst

Checklista för digital omtanke

Din resa börjar nu

Om författaren

Per Axbom Àr kommunikationsvetaren som föddes i Liberia och som ung bodde i Saudiarabien och Tanzania. Det menar han har pÄverkat honom och fÄtt honom att inse att det alltid finns mÄnga sÀtt att se pÄ vÀrlden.

Han vÀnder sig mot att vi ofta fokuserar pÄ att göra saker pÄ rÀtt sÀtt - att förbÀttra och effektivisera metoderna. TyvÀrr fÄr det oss att glömma bort att göra rÀtt sak, det som skulle kunna hÄlla oss pÄ rÀtt kurs. PÄ grund av det hamnar mÀnniskor i klÀm, utsÀtts för orÀttvisa, exkluderas och köper saker de inte behöver.

Under tjugo Är har Per utbildat den digitala yrkeskÄren och hjÀlpt organisationer med frÄgor kring digital anvÀndbarhet och tillgÀnglighet. Han utbildar vid Nackademin och Högskolan i Jönköping, har sÀnt över tvÄhundra poddavsnitt och Àr en flitigt anlitad förelÀsare vÀrlden över.

Recensioner

"En behĂ€ndig och lĂ€ttlĂ€st handbok i hĂ„llbar digital utveckling, för dig som bygger digitala tjĂ€nster – oavsett om du Ă€r utvecklare eller CDO. För framgĂ„ngsrika kundrelationer mĂ„ste digitala tjĂ€nsteföretag lĂ€mna tanken pĂ„ att tillfredsstĂ€lla anvĂ€ndarnas kortsiktiga behov – och fokusera pĂ„ empati för att tillfredsstĂ€lla mĂ€nniskors lĂ„ngsiktiga behov. Omtanke som konkurrensfördel, skriver Axbom. Lysande!"

- Anette Novak, tidigare vd för RISE Interactive

"Bra innehÄll, lÀttlÀst och rakt pÄ sak! Rekommenderas praktiskt taget vem som helst som pÄverkar hur nÄgot utformas."

- Webbstrateg & -analytiker

"A great book, with a lot of gold nuggets and great insights. It brings a much-needed heart to the digital design world that sometimes just feels stressful and all about the sales numbers."

- Anna Wikström, UX Game Designer

--

Det hÀr Àr en bok för dig som vill lÀra dig verktyg för att bÀttre kunna ta hand om mÀnniskor som anvÀnder dina digitala tjÀnster och produkter, och se till att mÄr bra. Boken ingÄr i förlagets serie Kunskap pÄ nolltid.