"Ăr det ett skĂ€mt att du och dina kollegor sitter och anmĂ€ler mina inlĂ€gg pĂ„ instagram? FUCK THAT!".
Hatet vÀller fram pÄ sociala medier. Mottagarna? Yasmine Winberg och Julia Lundin, bÄda journalister pÄ tidningen Resumé, som har anmÀlt 14 influencers och 18 inlÀgg till Reklamombudsmannen för att fÄ en tydligare klarhet i vad som gÀller nÀr det kommer till reklammÀrkning i sociala medier.
Influencers Àr vÄr tids nya Àlsklingar, men ocksÄ tidernas minst granskade makthavare. Till sina miljoner följare erbjuder de rabatter pÄ plastikingrepp sÄ du kan se ut precis som din idol, lyfter den dÀr energidrycken som bara Àr sÄÄÄ god, och botar corona med fiskolja. En miljardindustri, som har fÄtt hÀrja fritt utan att nÄgon hÄllits ansvarig.
I "Badfluence?" har journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg â med hjĂ€lp av experter, forskare och influencers sjĂ€lva â undersökt en vĂ€rld av makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.
Julia Lundin och Yasmine Winberg Àr journalister, och har bÄda utsetts till till "à rets Journalist" Är 2019, ett pris som delas ut av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter. Deras bokdebut "Badfluence?" gavs ut första gÄngen 2020 och har sedan dess uppdaterats för ljudboksformatet.
Mathias
2023-04-10
SpĂ€nnande granskning av branschen. Skulle kunna ge 5 âïž men nöjer mig med 4âïž Helt klart lyssningsvĂ€rd!
Erika
2022-09-21
Otroligt spÀnnande och intressant!
alina
2022-06-24
VÀldigt intressant att lÀsa!